сряда, 22 януари 2014 г.

Заключените батерии на Makita

От известно време насам винтовертите се превърнаха в едно от хобитата ми. Купих доста, продадох някои, с други се набутах безвъзвратно, което даде отражение върху семейния бюджет (Зори, надявам се не четеш това в момента!), но научих страшно много в тази сфера.

От малък харесвам марката Makita, затова и се занимавах само с нейните модели. Имат прекрасни качества, но част от бизнес решенията на компанията не ми допадат. Не мога да ги виня, че нарочно използват дадени елементи, за да съкратят живота на своите продукти. Консуматорското общество го изисква. Не мога обаче и да си позволя да купя нова техника с бранда на Makita.

Няма да ви отегчавам с излишни подробности около икономическата среда и моите схващания по въпроса. С радост обаче ще споделя наученото в сферата на винтовертите, защото съм убеден, че за някои това ще бъде от огромна полза. Започвам с LXT линията и скапаните им литиево-йонни батерии.

Това е целият ми комплект
Проблемът на този тип продукти на Makita е, че електрониката на батерията използва единствено първата двойка клетки (от общо десет), за да функционира. Ако батерията не се употребява дълго време, тази двойка се разрежда под минималния праг за литиево-йонните клетки. Електрониката установява това, като подава съответната информация към интелигентното зарядно. В резултат батерията се заключва и единственото спасение е нова батерия. Добре, ама нова 18V LiIon батерия струва близо 400 лева от БГ, а репликата е минимум 100 лева с транспорта.

Зарядното е Turnigy
Много хора използват зарядни от RC модели със заключената батерия. Получава се, но са необходими някои промени, ако искате да сте сигурни, че батерията функционира правилно и литиево-йонните клетки са балансирани. Това, което аз правя, е да изведа допълнителен конектор за балансиране на мястото на оригиналния. Операцията не е особено сложна, но изисква съответните технически умения. Също и търпение всичко да бъде напасното в кутията на батерията. Хубавото е, че оригиналният жълт конектор е много сходен със стандартния за RC батерии. Ако пък имате старо зарядно за LiIon батерии на Makita, може да използвате дори оригиналния конектор.

Направил съм връзката максимално удобна
Конекторът не е единственият проблем. По всяка вероятност едната двойки клетки - първата, няма да функционира. Тук идва сложната част. Най-добрият вариант е да смените всички десет клетки в такъв случай. Направих го веднъж, след като намерих 12-клетъчна батерия от лаптоп Toshiba. Факт е, че батериите на лаптопите не могат да отдадат такъв ток, какъвто е необходим на по-големите винтоверти (твърдо над 10А), но за моя BHP453 се оказа перфектно решение. Другата възможност е да замените само повредената двойка клетки, като използвате за донор друга развалена Makita. Въпросът е, че клетките ще са на различен етап от своя жизнен цикъл и е добре да намерите такива, които имат сходни характеристики. Аз обикновено правя проверката с амперметъра. Свързвам батерията накъсо чрез него и меря. Добрите 3,7V клетки на Makita стигат спокойно до 15-16А и задържат константа толкова време, колкото да ти стопят кабелите (моят амперметър е до 10А), така че внимавайте.

Това е балансиращият ми кабел
Когато намерите подходящите клетки, идва спорният въпрос за смяната им. По принцип се прави с точкова заварка, тъй като самата клетка не се загрява (това е вредно за нея). За съжаление нямам съответния уред, така че работя с поялник. Гледам да не махам пластините от батериите и използвам именно тях, когато запоявам. Много лесно хващат тинола, става достатъчно бързо и здраво. Знам, че не е най-добрият вариант, но ограниченият бюджет позволява толкова. Преди обаче да направите тази процедура, е важно всяка двойка клетка да бъде заредена до 4,1 волта отделно от останалите. После, след като сте направили целия пакет от пет двойки, свързани последователно (когато батерията е 18 волта), поставяте балансиращия кабел. Ако някой има нужда, ще обясня подробно как съм го направил при мен. Сглобявате батерията и отново я слагате на зарядното в режим балансиране.

Модифицираната батерия изглежда така
Ако всичко е ОК, петте двойки клетки ще са заредени до 4,1 волта. Време е за първия тест. Може да го правите при всякакви условия, важното е само да има и пикови натоварвания, за да прецените дали няма слаба клетка, която "кляка" при товар. След известно време работа проверявате волтажа на всяка една клетка. Перфектният вариант е всички да дават еднакво напрежение, но едва ли и при вас ще бъде така. Все пак следите, ако повечето клетки са на 3,5V, да няма такава под 3V, защото 3 е критичната граница за LiIon батериите. За да следите волтажа на цялата батерия, е добре да монтирате и съответната аларма. Аз използвам готова от RC модели. Монтирал съм я в дръжката на винтоверта си, а не в батерията. Причината е консумацията. Може да е само 50-60 милиампера, но при достатъчно дълго време алармата спокойно ще разреди целия пакет. Когато пък е във винтоверта, тя се включва единствено когато батерията е на него. При положение че работя активно, консумацията на алармата не е проблем, тъй като е пренебрежимо малка на фона на всичко останало. Когато пък не работя с винтоверта, просто свалям батерията и я държа отделно от него в т.нар. storage mode (клетките са на около 3.5 - 3,6 волта).

Балансиращият конектор на мястото на оригиналния
Това е в най-общи линии базовата модификация, която съм направил. В момента тествам и с липо батерии, правя всевъзможни експерименти и с интерес бих обсъдил всякакви идеи.

28 коментара:

Анонимен каза...

Здр.с интерес следя такива модове ...може ли един страничен въпрос -интересува ме какви клетки са подходящи за тези батерии -всмисъл какво се гледа като данни (ah и т.н.)линк ако е удобно
поздрави Иван

Boro Petrov каза...

Токоотдаването е по-важно. Понякога винтовертът се нужаде от над 10 ампера, ето защо батерии от лаптоп обикновено клякат. На по-малките винтоверти, които са съответно и с по-слаби електромотори, вършат работа все пак.
Моят съвет е да използваш клетките на Makita. Мисля, че са Sony Konion. Издържат безпроблемно на големи пикови натоварвания.

Живко каза...

Честно казано след като прочетох блога ти направо се отказах да инвестирам и да премина на LiIon Makita.
В момента разполагам с 2х 6271DWPLE с 3 батерии NiCd 12V 1.3A и трите клякащи много бързо. Чудя се сериозно дали да не си купя балансер като твоя - да си замеря елементите на 3-те батерии и евентуално от 3 да направя 2 броя. Вярно няма да са перфектни - ама ще е по-добре от нищо. Опитах се да търся и нови елементи - 1.3-1.5Ah NiCD ама на цена 3 кинта куче марка и 5-6 маркова леко се поотказах. Дълга брада за сресване се оказаха тези акумулаторни винтоверти и към момента не съм намерил своето решение все още.
Твоето решение за LIPO е много интересно, но крие твърде големи рискове и ако не внимаваме наистина ще опрем до праховия пожарогасител.
Имаше колеги дето преправиха една Макита като моите със старичък оловен акумулатор от UPS 7Аh12V HR в чантичка през рамо и кабел до винтоверта. Малко цигания но пък доста работа можеш да свършиш с този капацитет на батерията.

Живко каза...

И един съвет от мен - предполагам че си го съобразил: Ако нямаш вариант да заваряваш точково поне използвай мощен поялник с максимални масивна човка при запояването на батерии /аз ползвам един СОЦ български 100W/. Това ще ти гарантира кратко време на запояванe и ще намали риска от скапване на елемента.
Май и аз се запалих по тези винтоверти и батерии и ще си сглабям някаква самоделка от тиристори и кондензатори да мога да си заварям пластинките като хората.

Живко каза...

Да попитам и още нещо - спомена че батерията се "заключва".
Няма ли вариант посредством флаш на контролера и и/или някакви други способи да се отключи отново и да заработи с фабричното си зарядно.

Boro Petrov каза...

Досега не съм прочел никъде за отключване на батериите на Makita. Но честно казано, не ме и интересува :-) Вече имам четири, направени по този начин и бачкат перфектно. Империята се разраства и махам всички стари инструменти с NiMh и NiCd.
А липото си бачка чудесно, но и него продавам, защото се затрупах с какво ли не :-)

Анонимен каза...

Здравейте,може ли малко по- подробно как се прави процедурата. Имам RC зарядно и такава батерия от снимките. Зарядното след "пеенето си" проблясква зелено и червено(т.е.батерията е заключена. След като я заредих принудително с около 22В(5А) за 30тина минути, държи около 17,5-18В. Успех на всички.

Boro Petrov каза...

Постарал съм се да опиша възможно най-подробно, но пак ще кажа какви са стъпките.
1. да се проверят всички клетки на батерията; отваряш и мериш всяка от петте двойки. Щом при теб държи около 18 волта, едната двойка е клекнала.

2. сменяш двойката, която е повредена с друга от развалена батерия на Makita. Добре е да дава сходни характеристики, като е заредена.

3. слагаш балансиращ кабел на мястото на оригиналния конектор. Тук си пада малко играчка, но ако си сръчен, се получава.

4. зареждаш с RC зарядно и балансираш отделните клетки. Ако всичко е наред, ползваш с кеф. Ако ли пък има и друга слаба клетка, се налага да подмениш и нея.

В общи линии е пипкава работа, но ако си сръчен, става сравнително лесно! Успех!

Живко каза...

Да попитам още нещо, че покрай теб и аз се запалих доста.

Значи имам 12V 6271DWPLE. Искам да мина на LiIon/LiPo. Проблемът е, че 3S Li - e 11.1V(ном)/12.6(мах), a 4S е 14.8(ном)/16.8(мах), а работното напрежение на текущият пакет е 12/14V. Ако сложа 4s пакет, дали регулаторът и мотора на машината ще могат да издържат подобно напрежение.

Иначи в момента имам следната идея : поради малките размери и формата на "кутията" на 12V 1.3Аh NiCD батерия, място за евтино LiPo няма. Вариантът ми е с 4 LiIon Protected - /Panasonic NCR18650B/.
Спрях се на защитена батерия тъй като електрониката и прекъсва при преразряд и няма нужда от аларми. Мисля да ги зареждам балансирано със зарядно.

Анонимен каза...

Без да го мислиш много , слагай 3 клетки .На повече рискуваш да изпечеш мотора най-малко .Тока който отдават липо-тата е несравним с този на кадмиевите батерии .

Анонимен каза...

на съвременните винтоверти виждам 3 контактни пластини между батерията и машината. + и - са ясни. 3тият канал какъв е и за какво служи ?

Boro Petrov каза...

При тази версия на литий-йон батерията на Makita третият извод е за температурния датчик и се използва единствено при заряд. При новите литий-йон батерии обаче май е различно, тъй като в самия винтоверт има вграден контролер. Едва ли ще стигна до тях в скоро време, тъй като засега този ми върши страхотна работа. От 4 батерии, само една се прецака досега и то преди седмица. Заминаха две клетки. Засега съм я направил само с 5 клетки (Panasonic, 2,2 ампера, 10 ампера токоотдаване), а не десет, защото исках да имам нещо по-леко. При по сериозни натоварвания обаче тази батерия кляка, така че в скоро време ще я направя пак с 10 клетки.

Анонимен каза...

и аз бих искал да попитам нещо имам доста батерии дето са заключени можеш ли да публикуваш снимка или схема как се връзва конектора към Turnigy зарядното кой кабел къде се връзва намерих ел техник кой мойе да ми го направи ама му трябва схема благодаря предварително

Unknown каза...

Борка,този момент с заключването на батериите при модела bl1813 има ли го?



Makita HP457 / TD127

Unknown каза...

Здравей, моля за малко помощ относно няколко батерии, мога ли да помоля за телефон за връзка с вас?

Boro Petrov каза...

Имам една BL1813 работеща, така че все още не искам да я пробвам :-) Ако се заключи обаче, ще видим и при нея каква е схемата. На пръв поглед не се различава по нищо от 1830 с изключение на това, че са 5, а не 10 клетки.

Анонимен каза...

Привет Боре.
Чували сме се с теб по телефона няколко пъти.
Приятно ми е да комуникирам с технически грамотни колеги ,които вече са съвсем малко.
От лятото тези батерии се отключват вече без проблем. Работя предимно за Англия. Виж тук обявата ми.
http://olx.bg/ad/otklyuchvane-remont-retsiklirane-na-baterii-makita-li-ion-bl1830-ID5pHxv.html
Ако имаш интерес да ги отключваш - свържи се с мен.
Успехи...

Boro Petrov каза...

O, това е супер новина :-) Едва ли в скоро време ще ми се наложи, защото с моя вариант си работя прекрасно, а отдавна продадох оргиналното зарядно. Но предполагам за много хора това ще е много ценно. Клетките от оригиналните батерии на Makita са страхотни, заместителите не могат да им стъпят на малкия пръст, затова и дори развалените батерии държат такава цена. А щом и вече се отключват, сигурно са станали още по-скъпи, което за мен е лошо, ахаха :-)

Анонимен каза...

Отключването става с смяна на платката с контролера с такава от китайчетата!
Това само за инфо.

Анонимен каза...

И още нещо,SONY US18650VTC5-с малко търсене тези елементи се намират за под 10лв на парче, това са елементите за батерия на винтоверт, имат огромни токове на разряд и заряд. Има и модел VTC6 , но са по скъпички.

Boro Petrov каза...

Да, наистина идват за под 10 лева. Остава обаче проблемът с точковата заварка. На старите клетки не ми пука да ги запоявам, но не бих съсипал нови така )-: Истината е, че вече китайчетата са достатъчно евтини, за да се занимава човек с подобни схеми. Дори и оригиналните батерии се продават близо два пъти по-евтино. Но развалените батерии на Makita сякаш стават по-скъпи :-)

mityooo каза...

Нима е сложно ? https://www.youtube.com/watch?v=PBU66Wa5rzY&t=111s

Boro Petrov каза...

Леле, руснаците винаги имат решение! Ще взема да направя тази установка скоро! Гениално! Колко ли трябва да е тока. Имам един мощен траф в нас за един страничен проект, но не ми се ще да го използвам за това и май ще мина на варианта с акумулатор :-)

toni каза...

Здравейте, как точно се свързват проводниците от контролера към батериите

Мераклиев каза...

Попаднах на този блог от чичо Гугъл...
Май темата е в застой повече от година?
Какво стана с установката за точково заваряване?
Никой не коментира защо досега никой хакер по света (дори и руски) не е успял да "отключи" Макита батерия, а лечението е само с подмяна на платката?

Boro Petrov каза...

Не остава време да се хвана да направя установката )-: Другата причина е, че моите батерии продължават да си работят супер! И не ми се е налагало отдавна да запоявам и т.н. Обещавам обаче, че зимата ще направя няколко експеримента и ще публикувам резултатите!

myrco каза...

Здравей Боре, да питам на оригиналната платка(на батерията) само лентовите кабели трябва да се отстранят. И другите( кабели за регулираното зареждане) се запояват между групите батерии без да се прави нещо допълнително по платка и т.н.?

Александър Петров каза...

Здравейте. Имам 18 волтова Макита с умряла никел-кадмиева батерия. Реших да мина на литий-йонна. Предлагат се балансиращи платки за 4 и 6 елемента. На мен ми трябват 5. Въпросът ми е, ако взема тази за 6 елемента, платката ще работи ли, или ще си търси шестия елемент. Благодаря ви!