След като експериментите с литиево-йонните батерии на Makita
приключиха, реших да мина едно ниво нагоре – литий-полимер. Все още не съм
направил необходимите тестове, за да съм категоричен в приложимостта им за
винтовертите, но първите резултати са обнадеждаващи.
Конекторът за балансиране е монтиран директно на оригиналния корпус |
Пакетите бяха на ZIPPY Compact - 4S 25C 1.3Ah.
Пасваха точно на оригиналната кутия на батерията. Трябваше обаче да изведа и
конектор за балансиране, което бе далеч по-трудно спрямо литиево-йонните
батерии заради липсата на оригинален. Реално нямаше как да го позиционирам на
защитено място. Същевременно не харесвам висящи кабели, така че реших да
пробвам, като поставя конектора в задната част на батерията на височина от приблизително
5 мм. Използвах 6S конектор, за да освободя двата крайни пина, където са
хванати винтовете, фиксиращи конектора. Останалите пет пина бяха достатъчни за
4S пакета.
Свръзването на батерията и поместването й в корпуса не е трудна задача |
Поставянето на липо пакет в кутията на стандартна NiMH
батерия и извеждането на конектор за балансиране определено не е трудна задача.
Поставянето на аларма в Makita
8434D, която да ме информира, когато напрежението стига близо до
допустимия минимум, обаче се оказа сложно заради липсата на достатъчно
пространство. След множество опити и модификация на платката, съответно и
преместване на зумера, все пак успях. За съжаление се оказа, че тази аларма не
е качествена и изгоря буквално на момента. Вдъхновението ми рязко секна
впоследствие и засега карам с една външна аларма, която поставям директно на
конектора. Смятам отново да си поиграя, за да я монтирам вътре, но все още
чакам правилния момент.
Засега алармата е външна |
При литий-йон батериите алармата е важна, но при липо
пакетите – задължителна. Ако напрежението им падне под 2,7 волта, по-добре
въобще не се захващайте да ги съживявате. Рискувате много! Няма по-неприятна
миризма от тази на запалено липо, но тя е най-малкият проблем. За да бъде
изгасена батерията, ви трябва прахов пожарогасител, а ако случайно не сте
наоколо, поразиите могат да бъдат огромни. Обикновено причините едно липо да се
запали са неправилно зареждане, разреждане с ток по-голям от максимално
допустимия и разхерметизиране на клетката. Всички тези фактори трябва да бъдат
отчетени при конверсията от NiMH
или NiCd батерия
към LiPo, ето защо
по-добре не се захващайте, ако смятате, че няма как да следите всичко
внимателно.
Зареждам батерията с Turnigy Accucel 6 |
Другият съществен проблем е, че LiPo батериите „клякат” много по-трудно
от стандартните NiMH или
NiCd. Токът, който
отдават, е по-голям спрямо оригиналните батерии и остава дълго време константа.
Естествено, това е добре за производителността на винтоверта, но пък подлага
компонентите му на много по-високи спрямо стандартните натоварвания. При моята Makita 8434D електромоторът се държи чудесно, не
мисля и че ще се появи проблем при него, ако се съди по изработката му. За самия прекъсвач обаче не съм
убеден. Предполагам, че не е проектиран за толкова голям ток и че рано или
късно ще се предаде.
Тази модификация е сравнително нова за мен. Не съм я тествал
достатъчно, тъй като зимата не ходя често на вилата, а вкъщи използвам твърде
рядко винтоверта. Ето защо ще се радвам на коментари по темата от хора, които
вече са правили това и имат по-голям опит от моя.
1 коментар:
Това според мен е отлична модификация за винтовер. Полимерните батерии освен, че имат далеч по-голям капацитет за размера си, наистина отдават изключителни нива на тока (специално тези). Аз от скоро се занимавам с RC моделизъм и също експериментирам с такава батерия на винтовер, като до преди това слагах оловна батерия, която вършеше работа горе долу като кадмиевите батерии преди нея. Добро допълнение би било да се сложил малък волтметър с дисплейче - има ги в ибей за около 2 долара. Така ще може да се преценя и приблизително остатъчния капацитет.
Публикуване на коментар