сряда, 29 януари 2014 г.

Липо батерии за винтоверт

След като експериментите с литиево-йонните батерии на Makita приключиха, реших да мина едно ниво нагоре – литий-полимер. Все още не съм направил необходимите тестове, за да съм категоричен в приложимостта им за винтовертите, но първите резултати са обнадеждаващи.

Конекторът за балансиране е монтиран директно на оригиналния корпус
Причините да тествам как се държат литиево-полимерните батерии при винтоверите са две. Първата е приятел, който се занимава с RC модели и най-вече куадкоптери. Именно той намери два подходящи за целта пакета и то на добра цена. А втората – една стара Makita 8434D, която бе в перфектно състояние, но с напълно умрели батерии. Оригиналните бяха 14.4V NiMh 3.0Ah. Рециклирането излиза приблизително 70-80 лева за бройка, а пък и нямах зарядно за тях в този момент, така че реших, че е дошъл точният момент за експерименти.
Пакетите бяха на ZIPPY Compact - 4S 25C 1.3Ah. Пасваха точно на оригиналната кутия на батерията. Трябваше обаче да изведа и конектор за балансиране, което бе далеч по-трудно спрямо литиево-йонните батерии заради липсата на оригинален. Реално нямаше как да го позиционирам на защитено място. Същевременно не харесвам висящи кабели, така че реших да пробвам, като поставя конектора в задната част на батерията на височина от приблизително 5 мм. Използвах 6S конектор, за да освободя двата крайни пина, където са хванати винтовете, фиксиращи конектора. Останалите пет пина бяха достатъчни за 4S пакета.

Свръзването на батерията и поместването й в корпуса не е трудна задача
Поставянето на липо пакет в кутията на стандартна NiMH батерия и извеждането на конектор за балансиране определено не е трудна задача. Поставянето на аларма в Makita 8434D, която да ме информира, когато напрежението стига близо до допустимия минимум, обаче се оказа сложно заради липсата на достатъчно пространство. След множество опити и модификация на платката, съответно и преместване на зумера, все пак успях. За съжаление се оказа, че тази аларма не е качествена и изгоря буквално на момента. Вдъхновението ми рязко секна впоследствие и засега карам с една външна аларма, която поставям директно на конектора. Смятам отново да си поиграя, за да я монтирам вътре, но все още чакам правилния момент.

Засега алармата е външна
При литий-йон батериите алармата е важна, но при липо пакетите – задължителна. Ако напрежението им падне под 2,7 волта, по-добре въобще не се захващайте да ги съживявате. Рискувате много! Няма по-неприятна миризма от тази на запалено липо, но тя е най-малкият проблем. За да бъде изгасена батерията, ви трябва прахов пожарогасител, а ако случайно не сте наоколо, поразиите могат да бъдат огромни. Обикновено причините едно липо да се запали са неправилно зареждане, разреждане с ток по-голям от максимално допустимия и разхерметизиране на клетката. Всички тези фактори трябва да бъдат отчетени при конверсията от NiMH или NiCd батерия към LiPo, ето защо по-добре не се захващайте, ако смятате, че няма как да следите всичко внимателно.

Зареждам батерията с Turnigy Accucel 6
Другият съществен проблем е, че LiPo батериите „клякат” много по-трудно от стандартните NiMH или NiCd. Токът, който отдават, е по-голям спрямо оригиналните батерии и остава дълго време константа. Естествено, това е добре за производителността на винтоверта, но пък подлага компонентите му на много по-високи спрямо стандартните натоварвания. При моята Makita 8434D електромоторът се държи чудесно, не мисля и че ще се появи проблем при него, ако се съди по изработката му. За самия прекъсвач обаче не съм убеден. Предполагам, че не е проектиран за толкова голям ток и че рано или късно ще се предаде.

Тази модификация е сравнително нова за мен. Не съм я тествал достатъчно, тъй като зимата не ходя често на вилата, а вкъщи използвам твърде рядко винтоверта. Ето защо ще се радвам на коментари по темата от хора, които вече са правили това и имат по-голям опит от моя.

1 коментар:

Петър каза...

Това според мен е отлична модификация за винтовер. Полимерните батерии освен, че имат далеч по-голям капацитет за размера си, наистина отдават изключителни нива на тока (специално тези). Аз от скоро се занимавам с RC моделизъм и също експериментирам с такава батерия на винтовер, като до преди това слагах оловна батерия, която вършеше работа горе долу като кадмиевите батерии преди нея. Добро допълнение би било да се сложил малък волтметър с дисплейче - има ги в ибей за около 2 долара. Така ще може да се преценя и приблизително остатъчния капацитет.