петък, 24 януари 2014 г.

Редукторът на трискоростните винтоверти Makita

Литиево-йоните батерии са може би най-големият проблем в гамата на Makita, но на първо място сред недомислиците на компанията са трискоростните им винтоверти. И тук причината те да дефектират е икономическа, защото в противен случай пазар за новите модели няма да има. Този текст се отнася за следните модели: 6319D, 6339D, 6349D, 8414D, 8434D, 8444D и BHP451.


Трискоростен редуктор със свален заден капак
Сърцето на винтовертите е механиката. Тук работата на проектантите е най-сложна или по-скоро най-отговорна. Натоварванията в тази част са най-големи, което е и причината да се използват предимно метални компоненти. Всички зъбни колела са такива, но рингът, който превключва предавките, е пластмасов. Той е слабото звено в трискоростните винтоверти на Makita и лично според мен това не е случайно, тъй като струва стотинки. Чупи се той, а не някоя от зъбните предавки.

Пластмасовият ринг е слабото звено
Забавното в случая е, че Makita не продава на пазара в Европа само този компонент. В Канада и в САЩ например е наличен, но не и в България. Дори и да си го поръчате от www.ereplacementparts.com пак излиза по-евтино, отколкото да купите цял редуктор. По принцип е добре да смените не само ринга, а и пиновете, водача, както и копчето за превключване. Каталожните номера са съответно 450385-8 (водачът), 419558-2 (рингът), 268199-9 (пиновете) и 125434-7 (превключвателят). Поръчката излиза приблизително 30 лева с транспорта до България, което е повече от приемливо.

Износват се зъбите от вътрешната страна
Предполагам, че първоначално ще се видите в чудо, когато отворите скоростната кутия. Ще хвърчат зъбни колела, рингове и прочие, но с известна доза търпение ще напаснете всичко. Най-важното е да не обърнете металните рингове, тъй като те пасват и на двете страни. На схемата може да видите точно посоката им, както и на снимката. В този PDF пък е показана цялата процедура по смяна на ринга.


Предавателният механизъм без пластмасовия ринг


Схема на трискоростния редуктор
Другата голяма трудност е свалянето на патронника, което обаче е необходимо само ако сменяте целия редуктор. Той е осигурен от болт с обратна резба, който пък от своя страна е осигурен чрез лепило за резби. Първо отвивате болта (надясно), което не е особено лесна задача, но с добра отвертка и малко WD-40 ще стане още на първите два-три опита. Впоследствие поставяте шестогран 10 мм в патронника и затягате. Намирате удобно място, където да поставите винтоверта, и се приготвяте за голям бой. С чука! Напълно безмилостно. Патронникът е с права резба, така че отвивате наляво. Досега не съм успял един-единствен път, но има и такава вероятност. Не се отказвайте след първите няколко провала. Нужно е търпение и груба сила :-)

5 коментара:

Unknown каза...

здрасти имам сащият при разглобяването испаднаха два сачми цилиндрични предполагам 4е са на пластмасата на превкючвателя режим чук и пробиване май до сервиза ще се опре?

Boro Petrov каза...

Цилиндричните "сачми" блокират шпиндела. Тяхната функция е патронникът да не може да се върти на ръка, за да се затяга по-лесно при смяна на накрайник или свредло. Виж в предходния пост. Там има снимки къде лягат тези сачми. Не е сложно. Ако имаш малко търпение, ще се справиш без сервиз :-)

Косев каза...

Някой знае ли какво представлява устройството на ударният винтоверт на 18 волта от Лидл.

По специално на шпиндел/патрона с тресчотъчният механизъм + ударният в комплект. Понеже го разглобих целият с цел да сменя патрона му с такъв който хваща 1,5 мм бургия. За съжаление шпиндела с патртона остана неразделим с тресчотката за усилието. От Спарки ми казаха че вътре има контра шайба и не може да се отделят преди да се махне патрона.
А аз го разглобих за да го махна без да товаря зъбните колела, но сега нямам рамо за да напъна патрона от към шпиндела.

Със скоба значи не може да се избие и остава да го сглобя обратно да го хвана на менгемето със заборен в патрона шестограм и да го напъна целият верт като рамо.

Контра болта в патрона го отвих с зор и специален инструмент. Тия намазали осигурител за резби-синият.
Дайте акъл ако знаете как е най добре да се отвие този патрон и дали може да се отдели шпиндела от тресчотката преди да се развие патрона ???

Писал съм за това в Форум "Направи сам" и има и снимки в темата -

http://forum.napravisam.bg/viewtopic.php?f=57&t=47043&start=7560

Косевhttp://forum.napravisam.bg/viewtopic.php?f=57&t=47043&start=7560 каза...

Ето и темата

Boro Petrov каза...

Прехвърлих набързо темата ти. Този винтоверт е без блокировка на шпиндела, нали? Защото ако е така, единственият ти вариант е да си направиш сам ключ за шпиндела. Някакъв глух ключ, който съответно да хващаш за менгемето. Makita имат такъв тул, с който стандартно отвиват патронника от шпиндела.
Иначе за осигурителния болт е напълно нормално да е намазан с осигурител за резби. както и да е брутално натегнат. Аз им намерих по друг начин цаката. С импакта :-) На импакта слагам държача за битове и съответния бит, който пасва на осигурителния болт. Вкарвам го и за да си гарантирам, че няма да избяга, затягам леко патронника, който искам да отвия. Става за секунди! Ама си трябва импакт де, с друг винтоверт не става.