петък, 3 март 2023 г.

Китайските акумулаторни резачки

Отдавна не си бях купувал нови инструменти заради финансовото положение, ама сърце юнашко не трай. И тъй като нямах необходимия бюджет за акумулаторна резачка Makita, а и техните модели идват прекалено големи за нуждите ми, реших да взема "китаец" и да експериментирам. И започна голямото ровене в Интернет.

Установих следното. Има няколко дженерик модела, които се сдобиват с най-различни стикери. Рекламират се абсурдни напрежения, капацитети и прочее, но истината може да научите едва след като отворите батерията. Или измерите теглото ѝ, но затова впоследствие.

Спрях се на модел с 20-сантиметрова шина и с помпа за мазане. Всъщност тази помпа няма нищо общо с тези, които се използват стандартно на големите резачки. Китайците са решили да сложат подкачваща помпа за гориво, която трябва да натискаш от време на време и не е свързана по никакъв начин със задвижването на резачката. Чиста проба масльонка! 

Помпиш няколко пъти и маслото влиза в канала на шината. Проблемът е, че няма постоянен поток на масло като при нормалните резачки заради ръчното активиране и в един момент търбичката и каналът на шината се задръстват. Затова е нужно шината да се чисти често. Другият вариант е просто да се откажете от вградената помпа, да използвате отделно шишенце с масло и да мажете веригата ръчно.

Екстрата с вградена помпа за мазане е удобна, но изисква постоянно обслужване, така че не е от критично значение. Ако обаче резачката е оборудвана с такава, е много вероятно да е комбинирана с прилични батерии. Такъв беше случаят при мен. Клетките са китайски 18650, 2000 ампера, свързани са 5S2P като при оригиналната Makita, тоест имаме 18-волтова батерия, 4 ампера. Контролерът за зареждането е вграден в нея и външното зарядно представлява най-обикновено импулсно захранване. Всичко е направено изненадващо добре. Проблемът е, че третият пин, който следи за заряда на батерията, не използва алгоритъма на Makita, така че на теория „китайчетата“ не са съвместими с повечето LXT инструменти. Със старите, които използват само двата захранващи пина, работят перфектно.

Пасват малко трудно на оригиналните инструменти. Същото важи и когато пробвате да сложите оригинална батерия на китайската резачка. При мен се наложи да направя някои модификации на бодито, за да влязат, но стана съвсем прилично, което автоматично означаваше, че китайските батерии отиват в шкафа. В самата резачка има контролен блок, който се задейства при претоварване и пази задвижващата система и батерията. Останах приятно впечатлен и от това. Определено са се научили да правят и инструменти.

С оригиналната батерия резачката работи перфектно. Катеря се навсякъде и режа с лекота 15-сантиметрови дървета в двора. Адски удобен инструмент и когато сте на пикник. Спестява ви куп усилия. С китайските батерии също се справя приемливо, но очаквано държат два пъти по-малко спрямо шестамперова Makita, въпреки че са четириамперови. Качество на работа и удобство при ползване – 7/10, съотношение цена/качество – 8/10. Купих моята резачка преди три месеца за 125 лева.

След като видях, че китайците са свършили отлична работа, реших да взема още една резачка, която да пратя на вилата. Този път – 15 сантиметрова, но със същите батерии. Взех я втора ръка за 70 лева. Реално клетките от батериите ме интересуваха повече отколкото самата резачка. Този път обаче изненадата беше неприятна. Същите батерии, същите стикери Makita (между другото бяха сложени върху други стикери KraftWorld), но клетките са 1500 милиампера и са пет. Точно така, китаецът си е спестил втория ред. Имаме 5S1P батерия, 18 волта, 1500 ампера, която е близо два пъти по-лека, въпреки че външно е идентична.

1500 милиампера е крайно малко за толкова натоварен инструмент. По-малката шина на теория означава, че ще режете по-тънки дърва, но реалността е различна. С тези резачки така или иначе няма да тръгнете да режете нещо повече от 15 сантиметра, така че натоварването при малката резачка е почти същото като при голямата. И батерията в случая не струва!

Още нещо, което не е обмислено. Малката резачка има старт/стоп бутон, който няма осигурител. Натискаш и машината тръгва, което е опасно за такъв тип инструмент. Пластмасата също е по-нискокачествена, няма и контролен блок, който да пази машината и батерията. Типичен „китаец“. Има няколко варианта на този модел, като моят работи с оригинални батерии без никакви модификации. Има версия обаче, която е с коренно различен слот за батерията. Качество на работа и удобство при ползване – 4/10, съотношение цена/качество – 5/10.

В заключение – ако ще купувате китайска акумулаторна резачка, търсете моделите с помпа за мазане и 20 см шина. Отделете внимание на батериите – оригинална шестамперова Makita тежи около 650 грама, а китайска 4 ампера – 540 грама. 1,5-амперовите едва ли надхвърлят 300 грама. Моите 1,5-амперови веднага бяха разфасовани, така че няма как да ги измеря. И не гледайте това, което е написано на батериите. Няма нищо общо с реалността.

Няма коментари: